RSS

WARKAH AIRMATA

Salam wbt,

Ku tulisi bingkisan sepi ini khas untuk adikku tersayang... segala puji2an hanyalah untuk Allah swt, pengatur alam semester. Dari Dia kita datang dan kepada Dia jua kita akan dikembalikan. Kita beriman kepada dunia yang sedang kita layari hanyalah bersifat sementara dan negeri akhiratlah yang kekal abadi. Selawat dan salam kita hadiahkan untuk junjungan besar baginda Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, barisan para sahabat, seterusnya pejuang2 ad deen yang telah syahid dan masih lagi dalam perjalanan menuju syahid. Berkat usaha gigih yang bermandikan peluh air dan darah, dengan usaha dakwah para rasul maka kita menikmati ISLAM pada hari ini.

Adikku sayang,

Akak rasa perlu untuk akak terus mengingatkan dirimu untuk kesekian kalinya bahawa akak terlalu menyayangi dirimu. Tiba-tiba, zaman kanak-kanak yang pernah kita lalui bersama terbayang-bayang di depan mata akak. Sejak kecil engkaulah satu-satunya insan yang ditaqdirkan oleh Allah wbt yang mempunyai ikatan darah yang sama dengan akak. Betapa akak bangga memiliki engkau sebagai adik, sebagaimana rasa bangga dan mulianya akak dilahir dari rahim ibu kita yang mulia.

Adikku yang dikasihi kerana Allah,

Terlalu tinggi kesyukuran akak kepada Allah wbt, kerana mengurniakan kita ibu dan ayah yang terlalu baik. Walaupun telah terlalu kerap kita melukakan hati mereka, selalu juga mereka merasa malu kerana tindak tanduk kita, namun tidak pernah mereka memarahi apatah lagi menyisihkan kita dari kehidupan mereka. Selalu akak berdoa, jika ada sedikit pahala dari amal2 akak, akak hadiah untuk emak dan ayah....agar hidup mereka berkat dan bahagia dunia dan akhirat.

Adik yang amat akak rindui...

Antara tanda kasih Allah pada hamba2Nya ialah sentiasa menurunkan ujian demi ujian untuk memastikan kita sentiasa datang mengadu dan berharap kepadaNya. Adikku sayang...anggaplah apa yang sedang enko lalui sekarang sebagai ujian Allah. Datanglah kepadaNya dengan penuh rasa kehinaan dan harap. Mohonlah keampunanNya, baikilah cara hidupmu...terutamanya solat, Jagalah sesempurna yang boleh, begitu juga aurat dan pergaulan, jagalah auratmu...kerana aurat yang tertutup rapi tanda kemuliaan seorang wanita.

Al Baqarah : 153 (...wahai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat...)

Adikku yang mulia...

Banyak kesusahan dan kepayahan hidup di dunia ini telah kita lalui, adakalanya kita saling berbantu sesama kita, namun adikku ingatlah....kesukaran di dunia tidak sama sekali sama dengan kesukaran di akhirat kelak di mana kita tidak mungkin boleh tolong menolong di sana nanti. Hanya amal soleh yang mampu menyelamatkan kita dari azab api neraka Allah. Ingatlah pedih dan sengsaranya neraka tidak sama dengan kesukaran hidup di dunia ini.

Adikku yang dikasihi...

Dalam surah Al Thalaq : 3, Allah telah berfirman yang bermaksud... dan barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka. Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya...

Oleh itu adikku marilah kita meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan merebut kasihNya. Ingatlah adikku...kasih Allah tidak pernah menipu...sedangkan kasih manusia bersebab dan tidak kekal...

Akhir sekali, dengarlah sekali lagi bisikan hati kakakmu ini....aku sentiasa akan berada di sampingmu, berdiri teguh melindungi dan menyayangimu walau bagaimana pun keadaan dirimu... sebagai penutup bingkisan sepi ini, akak sudahi dengan sebuah hadis. Sebenarnya jiwa akak sentiasa sebak dan terharu sepanjang mengarang surat ini, semoga tulisan surat ini dikira sebagai amal soleh di sisi Allah swt.

Rasulullah saw ada bersabda:

“ Amat menakjubkan kehidupan orang-orang mukmin, seluruh urusannya membawa kebaikan. Sekiranya dia mendapat kegembiraan, dia bersyukur maka dia mendapat kebaikan, sekiranya dia ditimpa kesusahan dari ujian dan bencana, dia bersabar maka dia mendapat kebaikan. Keadaan ini tidak ada didalam kehidupan manusia lain kecuali orang-orang mukmin sahaja. ”

Terlalu sayang...Kakakmu

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment